Endringer i GRFS fra 2017

Gjeldende fra 1.1.2017 kom det et nytt kapittel i GRFS vedrørende betalingsoppdrag. Kurset tar for seg det nye kapittelet, samt enkelte andre endringer i GRFS som kom i den forbindelse. Fra samme tidspunkt ble det gjort enkelte andre endringer i GRFS vi også skal se på. Kurset tar i tillegg for seg enkelte betraktninger rundt gjennomgang av kundens interne rutiner.

Abonnement:

Nivå:

2

Kursinformasjon

Opptak tilgjengelig

Varighet: 00:55:39
Dato: 22.06.2017

Vi bruker cookies (informasjonskapsler) for å forbedre tjenesten vår og for å tilpasse personlig innhold. Ved å fortsette å bruke nettsiden samtykker du i bruken av cookies. Les mer X

I dette kurset gjennomgås det nye (fra 1.1.2017) kapittelet 5.7 Betalingsoppdrag i God regnskapsføringsskikk. Kapittelet omhandler krav og anbefalinger for alle oppdrag der regnskapsfører er involvert i betaling på vegne av kunde – enten det er snakk om hele betalingsprosessen eller bare deler av prosessen. Kapittelet er viktig både for å sikre at betalingene blir gjennomført etter avtale, og ikke minst for å redusere regnskapsførervirksomhetens risiko.
Fra 1.1.2017 ble det også gjort enkelte andre endringer i God regnskapsføringsskikk som gjennomgås i kurset. Eksempler på endringer er at katastrofeplan har blitt til beredskapsplan, regnskapsvirksomhetens navn skal fremgå av rapportering til kunde, presiseringer rundt gjennomføring av kvalitetskontroll og signering av oppdragsavtale.
I de senere år har det blitt større og større fokus på regnskapsføreres gjennomgang av kundens interne rutiner. I kurset ser vi overordnet på hvilke krav som gjelder rundt vurdering av kundens interne rutiner, og et praktisk tips til hvordan man kan innrette seg for å overholde pliktene.

Målgruppe: Regnskapsførere

Kursholder: Torstein Heggen | Faglig daglig leder i Amesto AccountHouse AS

Oppdateringstimer

RF-regelverket/GRFS1 t

Opptak (Demo)


Dette er en kort demo av opptaket. Lengde er 5 minutter.
Registrer deg for gratis testperiodeBestill abonnement

Innhold

1: GRFS 5.7 Betalingsoppdrag
00:03:45 GRFS 5.7 Betalingsoppdrag
00:04:43 GRFS 1.2.12 Betalingsoppdrag
00:08:01 GRFS 5.7.1 Tilgangsrettigheter og arbeidsdeling
00:12:24 GRFS 5.7.3 Oppdragsgivers interne rutiner
00:18:36 GRFS 5.7.4 Betryggende registrering
00:22:07 GRFS 5.7.5-6 Likviditet og prioritering av krav
00:25:46 GRFS 5.7.7 Attestasjon og godkjenning
00:29:40 GRFS 2.9 Forsikring
00:31:24 Andre påvirkede punkter i GRFS
00:37:30 Andre endringer / justeringer i GRFS
2: Kundens interne rutiner
00:50:08 Kundens interne rutiner
00:52:53 Eksempel sjekklister
3: Oppsummering
00:53:56 Nytt kapittel om betalingsoppdrag
00:54:51 Kundens interne rutiner
00:55:21 Øvrige endringer i GRFS fra 1.1.17