Kritiske prestasjonsindikatorer

Kategorier:

Finansregnskap

Kurset handler om hvordan man kan bruke kritiske prestasjonsindikatorer til å evaluere virksomheters løpene drift, og hva er mulige fallgruver?

Abonnement:

Nivå:

2

Kursinformasjon

Opptak tilgjengelig

Varighet: 00:46:37
Dato: 20.11.2017

Vi bruker cookies (informasjonskapsler) for å forbedre tjenesten vår og for å tilpasse personlig innhold. Ved å fortsette å bruke nettsiden samtykker du i bruken av cookies. Les mer X

Kurset er praktisk orientert, og har som formål å sette deltakerne bedre i stand til hvordan man kan bruke ulike type kritiske prestasjonsindikatorer (KPIer) til å evaluere virksomheters løpende drift, herunder ansattes prestasjoner. Både finansielle og ikke-finansielle måltall vil bli diskutert. Denne type måltall kan enten erstatte tradisjonell oppfølgning som gjerne gjøres basert på budsjett og perioderegnskap, men kan også være et nyttig supplement. Konkrete eksempler fra norsk næringsliv vil bli diskutert.

Målgruppe: Regnskapsførere, revisorer og alle som arbeider med finansregnskap.

Kursholder: Terje Heskestad | Dosent ved Handelshøyskolen UiA og NHH.

Oppdateringstimer

Finansregnskap1 t

Opptak (Demo)


Dette er en kort demo av opptaket. Lengde er 5 minutter.
Registrer deg for gratis testperiodeBestill abonnement

Innhold

1: Innledning
02:57 Innledning
2: Hvorfor måle ikke-finansielt?
13:46 Tradisjonell oppfølgning – problemer?
16:57 P/B og intellektuell kapital
18:38 Ikke-finansielle indikatorer – hvorfor?
21:02 Hvordan styrer handelsbanken?
3: Hva er målstyring og hva er «gode» KPIer?
27:09 Målstyring – hva er det?
29:01 Egenskaper ved gode KPIer
35:11 Oppfølgning: Konsulentvirksomhet
4: Moderne bruk av balansert målstyring
40:21 Flere problemer med tradisjonell økonomistyring?
41:01 Balansert målstyring
42:35 De fire opprinnelige perspektivene