Strategiske lønnsomhetsanalyser

Kategorier:

Finansregnskap

Kurset går gjennom kunde- og verdikjedeanalyse.

Abonnement:

Nivå:

3

Kursinformasjon

Opptak tilgjengelig

Varighet: 01:29:43
Dato: 12.11.2019

Vi bruker cookies (informasjonskapsler) for å forbedre tjenesten vår og for å tilpasse personlig innhold. Ved å fortsette å bruke nettsiden samtykker du i bruken av cookies. Les mer X

Dette kurset er praktisk rettet, og retter oppmerksomheten mot hvordan man kan utforme strategiske lønnsomhetsanalyser knyttet til kunder og verdikjeden til en virksomhet. Innledningsvis diskuteres hva som kjennetegner moderne økonomistyring, og hvordan strategiske lønnsomhetsanalyse kan bidra til å øke virksomhetens potensielle resultat. Kunde og verdikjedeanalyse diskuteres i lys av eksempler.

Målgruppe: Økonomimedarbeidere og alle som arbeider med finansiell rapportering.

Kursholder: Terje Heskestad | Dosent ved Handelshøyskolen UiA og NHH.

Oppdateringstimer

Finansregnskap2 t

Opptak (Demo)


Dette er en kort demo av opptaket. Lengde er 5 minutter.
Registrer deg for gratis testperiodeBestill abonnement

Innhold

1: Innledning
00:01:53 Hvorfor er økonomistyring viktig?
00:06:49 Kritikk mot økonomistyring
00:11:28 Implementering av bærekraftsmål
00:17:10 Strategisk økonomistyring?
00:23:25 Identifiser resurssløsingen
00:32:58 Rivalisering
2: Kundelønnsomhetsanalyser
00:41:26 Hvorfor analyse av lønnsomheten til kunder?
00:55:45 Hvorfor skjules den ”virkelige” kunde-lønnsomheten i tradisjonelle kalkyler?
00:58:26 Kundelønnsomhetskalkyle
01:02:47 Mini Case: Beregning av kunderesultat
01:14:43 Mulige tiltak ovenfor ulønnsomme kundene
01:15:35 Sårbarhetsfaktoren inntekt (SI) og sårbarhetsindikator resultat (SR)
3: Verdikjedeanalyse
01:20:08 Case: AS Pilsner
01:22:10 Verdikjedeanalyse
01:28:46 Refleksjoner – hva er egentlig nytt