Artikler

Vi bruker cookies (informasjonskapsler) for å forbedre tjenesten vår og for å tilpasse personlig innhold. Ved å fortsette å bruke nettsiden samtykker du i bruken av cookies. Les mer X

Digitale sykmeldinger: Hva må arbeidsgivere gjøre?

12.12.2017

Aktuelt og nyheter Lønn og personal Lønn og personal

Sykmeldingene blir digitale: Fra 15.januar 2018 er hele landet omfattet av ordningen med digitale sykmeldinger. Arbeidstakere som blir sykmeldt av sin fastlege mottar nå digital sykmelding på NAVs hjemmesider. Der kan den ansatte videre sende sykmeldingen til arbeidsgiver, som mottar sykmeldingen i meldingsboksen i Altinn.

 

Trinn i den digitale sykmeldingen

  1. Arbeidsgiver gir i Altinn tilgang til utvalgte personer i bedriften, eksempel HR-avdelingen eller lønnsavdelingen. Les mer om fordeling av roller her.
  2. Arbeidstaker finner sin sykmelding på NAV.no etter å ha vært hos fastlegen. Denne sendes videre til arbeidsgiver.
  3. Den som har tilgang til arbeidstakers side i Altinn henter ut sykmeldingen og svarer på hvem som er nærmeste leder for arbeidstaker. Samtidig krysser man av for om virksomheten forskutterer sykepenger for den ansatte. Svarene avgis i Altinn-skjemaet som ligger i innboksen, og sendes dermed tilbake til NAV.
  4. Nærmeste leder mottar en e-post fra NAV om at det er kommet inn en sykmelding. Videre må nærmeste leder logge inn og finne sykmeldingen på NAV.no.

 

Daglig leder, styrets leder, innehaver, deltakere i ansvarlige selskaper med flere vil ha tilgang til å tildeles tilgang til andre personer i bedriften i Altinn. Tjenesten krever at man har rollen i Enhetsregisteret. Det er foreløpig ikke anbefalt å opprette en egendefinert rolle for tjenestene. Rettighet delegert på organisasjonsnummeret gir samme rettighet automatisk å alle tilhørende bedriftsnummer.

 

Større bedrifter – kan også bruke løsningen

Tidligere har det vært tale om at den digitale sykmeldingen har vært best tilpasset små og mellomstore bedrifter. Erfaringene hittil er nå at bedrifter av alle størrelser kan benytte ordningen med digitale sykmeldinger. Av erfaringene som har kommet hittil, handler det om å sette seg opp på korrekt måte i Altinn og organisere mottaket av sykmeldinger med et begrenset antall personer.

 

Fremdeles noen på papir

Noen grupper arbeidstakere må av ulike grunner fremdeles motta sykmelding på papir. Arbeidsgiver må derfor opprettholde rutiner for å ta i mot sykmeldinger på begge måtene.

 

Digitale sykmeldinger - regler for arbeidsgiver

 

Kilder:

NAV

Altinn

← Forrige
Neste →