Artikler

Vi bruker cookies (informasjonskapsler) for å forbedre tjenesten vår og for å tilpasse personlig innhold. Ved å fortsette å bruke nettsiden samtykker du i bruken av cookies. Les mer X

RPA – roboten som tar over de regelstyrte oppgavene

31.1.2018

Aktuelt og nyheter Regnskap og økonomi

Robotene kommer! Bør vi være redde?

RPA står for Robotic Process Automation. Mange frykter at robotene skal ta over, men konsekvensene av RPA er noe mindre dramatisk. RPA er en måte å automatisere arbeidsprosesser eller oppgaver på, slik at menneskelige ressurser frigjøres og kan brukes til å gjøre annet, mer verdifullt arbeid. Det er estimert at en slik robotløsning kan redusere utgiftene til rutinemessige og manuelle prosesser med inntil 70 % uten at eksisterende IT-infrastruktur skiftes ut.  

 RPA

RPA gjør de kjedelige oppgavene

RPA er en måte å automatisere prosesser eller oppgaver på, slik at menneskelige ressurser frigjøres til å gjøre annet, mer verdifullt arbeid. RPA robotene passer utmerket til regelbasert logikk, og styrer tastatur og mus i de samme programmene som mennesker ville ha gjort det. Det fører til at RPA kan brukes til samhandling mellom ulike program, uten kostbare investeringer i nye løsninger.   

Mens robotene gjør jobben, kan du oppdatere deg på kurs. Lær mer om Bitcoin, for eksempel!

Dette er fordelene med RPA

Er raskere og har en enhetlig utførelse av oppgaver 

Effektiv ressursbruk

Ingen menneskelige feil 

Tilgjengelig døgnet rundt

Raskere og bedre dataanalyse og rapportering

Skalerbarhet  

Automatisering av banksøknader og reiseregninger

Målet med RPA er å håndtere manuelle prosesser på en kostnadseffektiv måte. RPA er velegnet til å overlappe mellom arbeidsprosesser der eksisterende systemer er avvikende eller manglende. Eksempelvis ved håndtering av søknader i bank, forsikring og offentlig virksomheter, hvor data skal oppdateres i flere systemer og der det i dag er ulike manuelle rutiner. RPA kan også benyttes for kontroll av reiseregninger i økonomifunksjonen.  

RPA er velegnet for typisk regelstyrte oppgaver, men mindre egnet til arbeid hvor det er stor grad av skjønnsmessige vurderinger. Den store gevinsten med RPA oppnås ofte ved at man kombinerer tradisjonell prosessforbedring, slik som LEAN.  

Eksempler på oppgaver innen fakturabehandling som kan endres av RPA og maskinlæring:

Ekspedisjonsavdelingen: scanning og innhenting av fakturainformasjon for å samle strukturerte data og

utføre regelbaserte oppgaver 

Mottak og registrering av faktura og innkjøpsordrer i ERP-systemer 

Arbeidsflyt for faktura og innkjøpsordrer, godkjenning, avvik og løsningshåndtering 

Fakturaautomatisering, inkludert automatisk fakturamatching fra match til postering

Avstemming av fakturaopplysninger i forhold til betalinger og videre til hovedbok og ERP 

Betalingsgodkjenning gjennom håndtering av flere oppgaver på tvers av ulike programmer 

Er RPA nyttig for din virksomhet?

For de fleste virksomheter vil svaret være ja, men det avhenger av hvilke oppgaver selskapet løser. RPA vil være svært lønnsomt for større virksomheter, men ikke for mindre selskaper, da lønnsomheten av å innføre et RPA-system avhenger av volum.  

I dag benyttes RPA vanligvis for administrative oppgaver, slik som backoffice-oppgaver.  

 

Kilder:  

EY, BASWARE, PWC, Azets  

← Forrige
Neste →