Artikler

Vi bruker cookies (informasjonskapsler) for å forbedre tjenesten vår og for å tilpasse personlig innhold. Ved å fortsette å bruke nettsiden samtykker du i bruken av cookies. Les mer X

Fire suksessfaktorer for et nyetablert regnskapsbyrå  

24.7.2018

Aktuelt og nyheter Regnskap og økonomi

Regnskapsbransjen er inne i et digitalt skifte, og som nyetablert regnskapsbyrå er det viktig å være en del av endringene. Regnskapsbransjen blir stadig mer digitalisert og papirfri, kundene etterspør mer rådgivning fremfor teknisk bistand.

Når du skal etablere et nytt regnskapsbyrå starter du på mange måter med blanke ark: Ingen inngrodde rutiner, ulønnsomme kunder eller tungvinte systemer. Man har med andre ord en unik mulighet til å etablere et effektivt konsept som kundene ønsker.

nyetablert regnskapsbyrå

De rette menneskene

Ansatte er essensielt i tjenesteytende virksomhet, og kan være oppskriften på suksess eller fiasko i et nyetablert regnskapsbyrå. De ansatte bør dele visjonen og målene for virksomheten, ha tro på selskapets fremtid og være motivert for å gjøre det som skal til. Nøkkelen til en god ansettelse er å ha flere kandidater å kunne velge mellom. Her er det altså viktig å annonsere slik at man når ut til flest mulig; jo flere det er som søker, jo mer sikker kan man være på at man kan finne de rette kandidatene for ditt regnskapsbyrå.   

Markedsføring og merkevarebygging

En god markedsstrategi er en av de viktigste punktene et nyetablert regnskapsbyrå bør fokusere på. En god nettside som både er brukervennlig og innbydende, og aktivitet på kanalene i sosiale media for å nå ut til de potensielle kundene er essensielt i dagens marked. For å kunne bygge merkevaren for sitt selskap bør man fokusere på å prise sine tjenester korrekt, tilby kompetanse som kundene etterspør og utøve god kundeservice overfor både kundene og potensielle kunder.   

Spisskompetanse

Potensielle kunder bør gjøres oppmerksom på den kunnskapen og de ferdighetene regnskapsbyrået besitter. Eksempelvis kan det være en god idé å spesialisere seg mot en bestemt bransje eller nisje, og fokusere på å utvikle spisskompetanse mot denne.   

Rådfør deg med andre

Regnskapsføreren er i dag en rådgiver for mange parter i næringslivet, men det betyr ikke at regnskapsføreren ikke har behov for å kunne rådføre seg med andre. Et nyetablert regnskapsbyrå bør søke råd som kan være med på å styre ditt selskap i riktig retning. Eksempelvis kan advokater, systemleverandører med flere være gode sparringspartnere for et ferskt regnskapsbyrå.  

Vil du lære mer om dette temaet? Sjekk ut dette kurset: Etablering av selskaper og filialer

Kilde: Visma blogg

 

← Forrige
Neste →